روش‌هاي از بين بردن موهاي زائد

۴۶ بازديد

تيغ زدن

در روش تيغ زدن يا تراشيدن، توسط تيغ يا ماشين اصلاح، موها از سطح پوست تراشيده مي‌شوند. از اين روش مي‌توان براي از بين بردن موهاي زائد در تمامي نقاط بدن از جمله رفع موهاي زائد زير بغل استفاده كرد. تراشيدن يا تيغ زدن موها براي مردان، مطلوب‌ترين و آسان‌ترين راه براي از بين بردن سريع و بي دردسرِ موهاي زائد است. اين روش در صورتي كه موهاي شما نازك و به رنگ روشن باشد، بهترين نتايج را دارد. تيز بودن تيغه‌ها و كيفيت آنها نيز تاثير بسيار زيادي، هم بر نتايج اين روش دارد و هم ميزان احساس راحتي شما هنگام استفاده از اين روش.

مزايا: تيغ زدن و تراشيدن موها يك روش ارزان براي از بين بردن موهاي زائد است. در صورتي كه اين كار به شيوه‌ي صحيح انجام شود، هيچ درد و ناراحتي ندارد. اين روش براي از بين بردن كوتاه مدت موهاي زائد، بسيار مناسب است.

معايب: درست است كه تيغ زدن، موهاي زائد را از بين مي‌برد اما در بهترين حالت، نتايج آن تنها براي چند روز دوام دارند. سرعت رشد موها در اين روش، نسبت به ساير روش‌ها بسيار بيشتر است. سرعت رشد موها در اين روش آن قدر زياد است كه ممكن است مردان بعد از اصلاح صورتشان در صبح، در ميانه‌ي روز، ته ريش يا سايه تيره رنگ ناشي از رشد مجدد موها را روي صورت خود داشته باشند.

اين روش براي كساني كه موهاي تيره‌اي دارند توصيه نمي‌شود، چرا كه حتي بلافاصله بعد از تراشيدن موها نيز سايه‌ي ريشه‌ي تيره رنگ مو در زير پوست، قابل رويت است. همچنين ممكن است در هنگام استفاده از تيغ يا ماشين اصلاح، پوست خود را ببريد يا به آن آسيب بزنيد.

وكس زدن

وكس زدن يك روش قديمي ‌براي از بين بردن موهاي زائد است. در اين روش روي ناحيه مورد نظر وكس گرم ماليده مي‌شود و سپس با گذاشتن پارچه ‌يا كاغذ روي وكس و كندن آن، موها از ريشه كنده مي‌شوند.اين روش براي افرادي كه موهاي تيره رنگ و ضخيم دارند، مناسب است.

مزايا: با روش وكس كردن، موها بسيار ديرتر رشد مي‌كنند، چون شما موها را از ريشه خارج مي‌كنيد. بسته به جنس موهاي شما و چرخه‌ي طبيعي رشد آن‌ها، رشد مجدد موها دو تا هشت هفته طول مي‌كشد. بسته به اين كه براي وكس زدن به مركز اپيلاسيون برويد، يا اين كار را خودتان در خانه انجام دهيد، اين روش مي‌تواند بسيار ارزان باشد. هرچند تجربيات افراد مختلف بسيار متفاوت است اما بسياري از افرادي كه از اين روش استفاده مي‌كنند، مي‌گويند كه درد وكس زدن، هر بار كمتر از دفعه قبل مي‌شود.

معايب: اين روش دردناك است. با استفاده از اين روش، شما بايد براي جلوگيري از رشد موهاي زيرپوستي، پوست خود را به موقع لايه برداري و پاكسازي كنيد.

استفاده از موم قندي

استفاده از موم قندي نيز مشابه روش وكس زدن است و موها از ريشه مي‌كند. در اين روش يك ژل يا ماده‌ي نرم موم مانند بر روي پوست ماليده مي‌شود و سپس با گذاشتن يك پارچه‌ي پنبه‌اي يا كتاني روي آن و كندن آن از پوست، موها كنده مي‌شوند. موم قندي معمولا از مواد طبيعي مانند شكر، عسل و ليمو تهيه مي‌شود.

مزايا: موم قندي با استفاده از مواد طبيعي تهيه مي‌شود. اين موضوع به اين معناست كه با اين روش احتمال بروز حساسيت پوستي بسيار كمتر است و به همين خاطر اين روش براي افرادي كه پوست حساسي دارند، بسيار مناسب است.

احتمال سوختن پوست نيز در اين روش بسيار كمتر است، چرا كه موم نسبت به وكس در دماي بسيار پايين‌تري استفاده مي‌شود. مشابه با روش وكس، رشد مجدد موها با اين روش نيز بين دو تا هشت هفته طول مي‌كشد.

معايب: مشابه با روش وكس زدن، اين روش هم دردناك است. همچنين پيدا كردن سالن يا مركز زيبايي كه از موم قندي براي اپيلاسيون استفاده كنند، كمي ‌مشكل است، چون اكثر مراكز اپيلاسيون از وكس استفاده مي‌كنند.

خدمات اپيلاسيون با موم قندي كمي گران‌تر از اپيلاسيون با وكس است. براي هر دو روش لازم است مطمئن شويد كه تمام نكات بهداشتي در مركز اپيلاسيون رعايت مي‌شود.

بند انداختن

بند انداختن يك روش بسيار كهن براي از بين بردن موهاي زائد است كه ريشه‌ي آن در خاورميانه و آسياي جنوبي است. همانطور كه از نام آن پيداست، در اين روش براي از بين بردن موهاي زائد از يك نخ كتاني استفاده مي‌شود. نخ به دور موها مي‌پيچد و سپس آن‌ها را از ريشه جدا مي‌كند. روش بند انداختن براي اصلاح ابرو و صورت كاربرد دارد.

مزايا: بند انداختن نسبت به استفاده از موچين روش بسيار سريع‌تري است و اصلاح ابروها با اين روش تنها چند دقيقه زمان مي‌برد. درد اين روش مشابه با روش استفاده از موچين است. اين روش يك راه ارزان و به صرفه براي اصلاح ابرو و صورت است و در صورتي كه براي انجام اين كار به يك آرايشگر باتجربه مراجعه كنيد، او مي‌تواند با اين روش، به سرعت ابروي شما را به شكل و فرمي كه مناسب چهره‌ي شما است، اصلاح كند.

معايب: اين روش تنها براي نواحي كوچك مثل صورت كارايي دارد و براي از بين بردن موهاي زائد بدن مناسب نيست. بند انداختن خصوصا براي آقايان مي‌تواند بسيار دردناك باشد، چرا كه موهاي صورت آقايان ضخيم‌تر است.

اخيرا در مورد بهداشتي بودن اين روش نگراني‌هايي مطرح شده است و لازم است شما هم به اين موضوع توجه داشته باشيد و قبل از مراجعه به آرايشگاه براي بند انداختن، از اين موضوع مطمئن شويد كه آرايشگر مورد نظر شما نكات بهداشتي را رعايت مي‌كند.

در صورتي كه آرايشگر اين كار را به شيوه‌ي صحيح انجام ندهد، ممكن است موها به جاي ريشه كن شدن، تنها از روي پوست بريده شوند كه در اين صورت رشد مجدد موها بسيار سريع خواهد بود.

استفاده از كرم‌هاي موبر

كرم‌هاي موبر، كرم‌هاي حاوي مواد شيميايي هستند كه بافت مو را از بين مي‌برد و در خود حل مي‌كند و از اين طريق موهاي زائد را از بين مي‌برد. كرم موبر را بايد در ناحيه مورد نظر ماليد و براي ۵ تا ۱۰ دقيقه صبر كرد و سپس آن را با آب گرم شست.

مزايا: استفاده از كرم موبر نسبت به ساير روش‌هاي رفع موهاي زائد درد كمتري دارد. اين روش بسيار سريع و راحت است و مي‌توان آن را در خانه انجام داد و اكثر كرم‌هاي موبر تقريبا ارزان هستند.

معايب: نتايج استفاده از كرم موبر طولاني‌مدت‌تر از تيغ زدن است اما بسيار كوتاه‌مدت‌تر از وكس و موم قندي است. موهاي شما ظرف چند روز بعد از استفاده از كرم موبر مجددا رشد مي‌كنند، البته در مواردي ممكن است رشد مجدد موها يك هفته طول بكشد. يكي از موارد ناخوشايد در مورد كرم‌هاي موبر بوي بد آن‌ها است، هرچند در سال هاي اخير اين مشكل تا حدود زيادي برطرف شده.

شما بايد در هنگام استفاده از كرم موبر بسيار مراقب باشيد كه كرم براي زمان زيادي روي پوست شما نماند، چون مي‌تواند به پوست آسيب بزند. دستورات گفته شده در بروشور كرم را به دقت دنبال كنيد و هميشه قبل از استفاده از كرم، آن را تست كنيد. برخي از افراد بعد از استفاده از كرم موبر متوجه مي‌شوند كه پوستشان به كرم واكنش حساسيتي نشان مي‌دهد يا چند ساعت بعد از استفاده از كرم احساس سوختگي يا خارش روي پوست خود مي‌كنند. بنابراين تست كردن كرم قبل از استفاده از آن ضروري است.

روش‌هاي از بين بردن دائمي موهاي زائد

روش‌هاي ليزر موهاي زايد و الكتروليز تا حدود زيادي به شعار "ازبين بردن دائمي‌موهاي زائد" نزديك هستند اما اين روش‌ها براي همه‌ي افراد مناسب نيستند. در روش ليزر موي زائد از امواج پر قدرت و متمركز شده نوري استفاده مي‌شود و بنابراين خطر سوختگي پوست بعنوان عوارض ليزر موهاي زائد در اين روش وجود دارد و اين كار تنها بايد توسط فرد متخصص و داراي مجوز انجام شود. در روش الكتروليز نيز يك سوزن بسيار باريك در محل رويش مو فرو مي‌رود و سلول‌هاي توليد كننده‌ي مو را از بين مي‌برد.

مزايا: اين روش‌ها به عنوان روش‌هاي از بين بردن دائمي موهاي زائد معرفي مي‌شوند و در برخي افراد ليزر موهاي زائد ناحيه تناسلي به طور موفقيت آميزي موجب رفع دائمي ‌موهاي زائد مي‌شوند.اگر به دنبال روشي جهت از بين بردن دائمي موهاي زائد ناحيه تناسلي هستيد، ليزر موهاي بيكيني بهترين روش موجود براي رسيدن به هدف شماست.علاوه بر اين، پس از چند جلسه درمان، بيمار با يك پوست صاف دائمي روبرو مي‌شود كه ديگر نيازي به پرداخت قيمت ليزر موهاي زائد براي نگهداري اين وضعيت مطلوب وجود نخواهد داشت.

معايب: هم روش ليزر موهاي زائد بدن و هم الكتروليز، مي‌توانند دردناك باشند، البته درد اين دو روش كمتر از درد روش‌هاي وكس و موم قندي است. هزينه ليزر موهاي زائد و الكتروليز بالا است و متاسفانه اين روش‌ها براي تمامي انواع پوست‌ها مناسب نيست. در صورتي كه رنگ پوست شما تيره باشد، احتمالا روش ليزر براي شما مناسب نيست. خارش، قرمزي و ورم از عوارض ليزر موهاي زائد است كه معمولا ظرف چند روز برطرف خواهد شد.

در روش ليزر موهاي بدن ، امواج پر قدرت نوري به ناحيه مورد نظر تابانده مي‌شوند و اين امواج جذب فوليكول مو (محل رويش مو) مي‌شوند و آن را از بين مي‌برند. اين امر موجب كاهش يا متوقف شدن رشد مو مي‌شود، اما رفع موهاي زائد با ليزر در صورتي موثر است كه بين رنگ مو و رنگ پوست اطراف آن، تفاوت زيادي وجود داشته باشد. موهاي رنگ روشن (سفيد، بلوند يا قرمز) ملانين بسيار كمي دارند و استفاده از ليزر روش مناسبي براي از بين بردن آن‌ها نيست

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.