لايه برداري پوست با ليزر چگونه انجام مي شود؟

۴۴ بازديد

پيشينه بازسازي پوست با ليزر لايه بردار غير فركشنال

از اوايل دهه 1990، ليزرها به تكنولوژي پيشرفته اي مشابه درم ابريژن يا لايه بردارهاي شيميايي عميق براي بازسازي پوست و حذف لايه بيروني پوست تبديل شده اند. دو نوع اصلي ليزر لايه بردار عبارتند از: ليزرهاي دي اكسيد كربن و سيستم هاي ليزري اربيوم:YAG.

ليزر هاي لايه بردار و بازسازي پوست به طور خلاصه شليك پر انرژي از نور ليزر را روي پوست هدايت مي كنند. اين انرژي، آب درون لايه هاي سطحي پوست را گرم كرده و باعث تبخير آب، همراه با بافت پوست مي شود. هر بار كه ليزر از روي پوست عبور مي كند، مقداري از خارجي ترين لايه ها به طور دقيق و كنترل شده و با عمق مناسب برداشته مي شوند.

همچنان كه لايه هاي جديد كلاژن توليد مي شوند پوست به مرور زمان بهبود مي يابد. اين روش مي تواند به طور قابل توجهي خطوط، چين و چروك و تغييرات رنگدانه اي در صورت، گردن و بدن را كاهش دهد. بلافاصله پس از لايه برداري، پوست ظاهري ملتهب و حالتي سوخته خواهد داشت كه 3 تا 8 روز طول خواهد كشيد تا بهبود يابد.

آمارهاي انجمن جراحان پلاستيك آمريكا، نشان مي دهد كه بازسازي پوست با ليزر لايه بردار رايج ترين روش زيبايي غير جراحي در آمريكا در سال 2017 با بيش از 31 هزار درمان بوده است.

در سالهاي اخير ليزرهاي فركشنال براي بازسازي پوست به عنوان جايگزيني كمتر تهاجمي براي ليزرهاي لايه بردار مطرح شده اند.

اگر در قصد بازسازي پوست با ليزر لايه بردار داريد، اطلاعات زير به شما درك اوليه اي از اين روش مي دهد. اين اطلاعات نمي تواند به تمامي سوالات شما پاسخ دهد، زيرا بستگي زيادي به بيمار و پزشك دارد. لطفا از يك پزشك اطلاعات بيشتر را كسب كنيد.

ليزر چيست و چگونه كار مي كند؟

ليزرها، پرتوي پر انرژي از نور هستند كه مي توانند به نواحي خاصي از پوست هدايت شوند و از لحاظ قدرت و نوع بافتي كه مي توانند هدف قرار دهند متفاوت هستند.

ليزرهاي لايه بردار

ليزرهاي لايه بردار يا بازسازي پوست به طور خلاصه انرژي شديدي از نور ليزر را روي سطح پوست هدايت مي كنند كه آب درون لايه هاي سطح پوست را گرم مي كند و باعث مي شود كه آب و بافت پوست به بخار تبديل شوند.

هر بار كه ليزر از روي پوست عبور مي كند، برخي از لايه هاي خارجي پوست به طور دقيق و كنترل شده با عمق مناسب برداشته مي شوند (به نمودار زير نگاه كنيد).

اين درمان تهاجمي مي تواند به طور چشمگيري خطوط، چين و چروك و تغييرات رنگدانه اي پوست صورت، گردن و ساير قسمت هاي بدن را كاهش دهد.

اين روش را مي توان در مناطق حساس مانند خطوط اطراف لب ها، چشم ها و حتي پلك ها و يا كل صورت استفاده كرد.

آكنه و ديگر انواع اسكارها و برخي ترك هاي پوستي خاص نيز با اين روش قابل درمان هستند.

دو نوع اصلي ليزر لايه بردار عبارتند از: ليزرهاي دي اكسيد كربن و سيستم هاي ليزري اربيوم:YAG.

مراحل لايه برداري پوست با ليزر لايه بردار چگونه است؟

بسته به ناحيه اي از پوست كه تحت درمان قرار مي گيرد و نوع سيستم ليزري، روش هاي درماني مختلفي براي شما ممكن است توسط پزشك توصيه شود.

در ملاقات خود با پزشك، به وضوح انتظارات خود را از ليزر درماني مشخص كنيد تا معلوم شود انتظارات شما توسط اين روش قابل برآورده كردن است.

سوابق پزشكي شما نيز بايستي بررسي گردد تا اطمينان حاصل شود كه منعي براي انجام اين درمان نداريد.

عكس برداري از ناحيه تحت درمان توسط پزشك براي مقايسه قبل و بعد درمان، ممكن است انجام شود.

روش لايه برداري پوست با ليزر لايه بردار يا ابليتيو

توصيه هاي يك هفته قبل از درمان ممكن است شامل توقف استفاده از داروهاي ضد التهابي يا غير استروئيدي مانند آسپيرين براي كاهش خونريزي پس از درمان (به خصوص، در صورت استفاده از ليزر اربيوم:YAG) باشد.

برخي از پزشكان مايلند قبل از درمان كامل، قسمتي از پوست را آزمايش كنند تا بيمار را با تكنيك آشنا كرده و آنها را در مورد روند بهبودي آموزش دهند. همچنين با اين كار، هر گونه تمايل پوست به تغيير رنگدانه يا اسكار بررسي خواهد شد.

بسياري از متخصصان دو هفته قبل از درمان داروهايي را توصيه مي كنند كه مي تواند شامل اسيد رتينوئيك يا كرم هايي شامل آلفا هيدروكسي اسيد باشند كه به شرايط و بهبودي پوست پس از عمل كمك مي كنند.

روش معمولا شامل استفاده از بي حسي موضعي در ناحيه تحت درمان مي باشد و براي درمان نواحي بزرگتر ممكن است با مسكن همراه شود تا در طول عمل خواب آلود باشيد.

قبل از شروع بازسازي پوست با ليزر لايه بردار، سطح پوست ضد عفوني شده و چشم ها با محافظ چشم پوشانده مي شوند.

اگر خود ناحيه چشم تحت درمان باشد، معمولا براي اطمينان از محافظت كامل چشم، محافظ چشمي از جنس فولاد ضد زنگ توصيه مي شود.

بسته به نوع ليزر مورد استفاده اين روش مي تواند از 15 تا 30 دقيقه، براي نواحي درماني كوچكتر و تا بيش از يك ساعت براي بازسازي كل صورت زمان ببرد.

تكرار روش

بسته به عمق درمان و زمان بهبودي، آن دسته از چين و چروكها يا اسكارهايي كه بخوبي از بين نرفته اند، مي توانند 6 تا 12 ماه پس از اولين جلسه مجددا تحت درمان قرار گيرند.

دوره نقاهت بازسازي پوست با ليزر لايه برداري چقدر است؟

اكثر مردم مي توانند پس از چند هفته به كار خود بازگردند.

خطرات و عوارض ليزر لايه بردار پوست چيست؟

بلافاصله بعد از بازسازي پوست با ليزر لايه بردار، پوست ملتهب و به حالت سوخته خواهد بود كه بسته به گستردگي، عمق روش و قدرت التيام پوست، 3 تا 8 روز طول مي كشد تا التيام يابد.

عوارض جانبي يا خطرات بعد از عمل ممكن است شامل عفونت، خارش، ورم و درد در محل درمان باشد.

اريتم يا قرمزي پوست، از چند هفته تا 6 ماه بعد از درمان ادامه دارد. در موارد نادر، اين قرمزي مي تواند بيشتر طول بكشد.

كيست هاي كوچك برجسته بنام ميليا كه مانند نقطه هاي سفيد هستند، معمولا طي 6 تا 8 هفته اول پس از درمان ظاهر شده و از چند روز تا چند هفته پس از درمان ممكن است باقي بمانند.

هايپرپيگمنتاسيون (افزايش رنگدانه يا رنگ در پوست) مي تواند در ناحيه درمان، به ويژه در افرادي با پوست تيره تر، اتفاق افتد.

هايپوپيگمنتاسيون (رنگ رفتگي پوست) نيز ممكن است رخ دهد البته رايج نيست و به نظر مي رسد وابسته به عمق درمان باشد.

به ندرت ممكن است در پوست اسكار ايجاد شود.

پس از بازسازي پوست با ليزر لايه بردار چه بايد كرد؟

بسيار مهم است كه پس از هرگونه درمان ليزري، توصيه هاي پزشك خود را به دقت دنبال كنيد تا به موفقيت اين روش كمك كرده و خطر عوارض را كاهش دهيد.

توصيه هاي بعد از بازسازي پوست با ليزر لايه بردار ممكن است شامل موارد زير باشد:

  • استفاده از داروهاي مسكن توصيه شده و قرص خواب در صورت نياز
  • از توصيه پزشك خود در مورد زخم پيروي كنيد. زخم ممكن است باز بماند، يا ممكن است با پانسمان خاصي بسته شود. مهمترين چيز اين است كه زخم خود را در طول روند بهبودي مرطوب و تميز نگه داريد.
  • خوابيدن به پشت و بالا بردن سر با چند بالشت
  • چند روز پس از درمان براي ارزيابي به متخصص خود مراجعه كنيد.
  • اجتناب از ورزش شديد براي چند هفته
  • جلوگيري از خاراندن يا كندن پوست براي كاهش ايجاد اسكار
  • شروع به استفاده از كرم ضد آفتاب پس از ليزر درماني و اجتناب از هر گونه تماس مستقيم با خورشيد براي حدود 6 هفته
  • در صورت بروز علائم عفونت، اسكار و يا تغييرات رنگدانه، بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد.

چه كسي نبايد بازسازي پوست با ليزر لايه بردار انجام دهد؟

  • به طور كلي افرادي كه سابقه اسكار كلوئيدي، عفونت تبخال فعال يا ساير عفونت هاي پوستي مانند زرد زخم (ايمپتيگو) در ناحيه تحت درمان دارند، براي درمان با ليزر مناسب نيستند.
  • افرادي كه داروي ايزوترتينوئين را در يكسال گذشته مصرف كرده اند نيز كانديد مناسبي نيستند.
  • بيماران مبتلا به ديابت بايد قبل از شروع درمان با روش ليزر بازسازي اخطار داده شوند، زيرا درمان با ليزر مي تواند احتمال عفونت را افزايش داده و بهبود زخم را به تاخير بيندازد.
  • بيماران داراي پوست تيره ممكن است براي ليزر بازسازي عميق به دليل تغييرات در رنگ پوست كه ممكن است بعد از اين عمل اتفاق بيافتد مناسب نباشند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.